Verantwoordelijkheid en graaiflatie: bouwen aan een eerlijke samenleving

Door Barbara Kathmann op 19 mei 2023 Delen

Als samenleving investeren we in talloze zaken die bedrijven nodig hebben om winst te maken, zoals onderwijs, infrastructuur en veiligheid. Hoewel bijvoorbeeld het onderwijsniveau achteruit gaat, prijkt Nederland bovenaan de lijstjes van waar je het best kunt ondernemen. Dan mag je als samenleving ook wat terug verwachten. De keuzes die binnen bedrijven worden gemaakt, hebben invloed op werknemers en de samenleving als geheel. Dan gaat het bijvoorbeeld om het loon van de werknemers, de prijzen voor de producten of diensten en de keuze om wel of niet duurzaam te investeren.

Graaiflatie

We zien helaas bij steeds meer bedrijven dat plat winstbejag de boventoon voert. Dat is extra wrang nu steeds meer mensen moeite hebben om rond te komen. Volgens het Nibud praten we inmiddels al over 6 op de 10 huishoudens. De inflatie als gevolg van de hogere energieprijzen grijpen sommige bedrijven aan om de prijzen nog verder te verhogen. Zo kunnen ze het verschil in hun eigen zak steken. Dit noemen we graaiflatie. Dat hier sprake van is, is duidelijk terug te zien in de cijfers. Volgens de Rabobank zijn de prijzen van producten afgelopen jaar met ongeveer 20% meer verhoogd dan de gestegen productiekosten rechtvaardigen. Ondertussen blijven de lonen flink achter bij de winsten. Kortom: de consument en werknemer leveren in, terwijl aandeelhouders spekkoper zijn.

Verantwoordelijkheid van bedrijven voor de samenleving

Graaiflatie vergroot de ongelijkheid in de samenleving. Aandeelhouders zien hun bankrekening verder groeien, terwijl mensen met een normaal inkomen de boodschappen niet meer kunnen betalen. Dat is onacceptabel. Bedrijven moeten zich bewust zijn van hun positie in de samenleving. De vrijheid van bedrijven om gebruik te maken van publieke voorzieningen en winst te maken, gaat samen met een verantwoordelijkheid voor het algemeen belang. Dat betekent in de praktijk dat de hoge winsten die aandeelhouders nu in hun zakken steken, vertaald moeten worden in hogere lonen en lagere prijzen. Samen met bedrijven kunnen we een sociale samenleving bouwen waarin iedereen profiteert van een bloeiende economie. Geen tijd te verliezen!

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Berichten