Gelijke behandeling moet de boventoon voeren

Gelijke behandeling moet de boventoon voeren

Door Esther-Mirjam Sent op 8 juni 2021 Delen  

Vandaag debatteert de Eerste Kamer over burgerschap in het onderwijs. Volgens de PvdA moet de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs een essentieel criterium worden in de beoordeling van scholen.

Op school doe je niet enkel kennis op, maar ontwikkel je jezelf. Daar leer je je eigen identiteit kennen, ontdek je jezelf in relatie tot anderen en krijg je de waarden mee die de basis zijn van onze samenleving. Juist daarom zou burgerschap een essentieel onderdeel van het curriculum moeten zijn, maar uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat de helft van de jongeren tussen de 12 en 14 jaar leven in een democratisch land niet belangrijk vindt of er geen mening over heeft.

“Het aanleren van de fundamentele waarden als democratie, vrijheid, gelijkheid, vertrouwen en veiligheid moet daarom beter verankerd worden in het onderwijs.”

Het aanleren van de fundamentele waarden als democratie, vrijheid, gelijkheid, vertrouwen en veiligheid moet daarom beter verankerd worden in het onderwijs. Niet alleen door een essentieel onderdeel van het curriculum te maken; de kwaliteit ervan moet volgens de PvdA ook onderdeel gaan uitmaken van de beoordeling van scholen door de onderwijsinspectie.

Voorop staat hierbij dat het burgerschapsonderwijs aandacht moet geven aan de verschillende levensopvattingen die we in Nederland kennen. Wij zijn dan ook blij met het amendement van Van den Hul en Kwint dat het aanleren van kennis over en respect voor diversiteit in de samenleving in de wet opneemt. Gelijke behandeling moet de boventoon voeren in het onderwijs over onze Nederlandse democratie.

“Gelijke behandeling moet de boventoon voeren in het onderwijs over onze Nederlandse democratie.”

Delen:
Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Doe mee

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeën en activiteiten omtrent leraren.