Nieuwe regeling contributie

Foto Flickr / PvdA

Contributieregeling PvdA (vastgesteld mei 2024)

Regeling Contributies Partij van de Arbeid op basis van art. 1.25 HHR

1. Algemene contributie
Leden van de Partij van de Arbeid betalen maandelijks contributie. Het is aan leden zelf om de hoogte hiervan te bepalen met een minimum van 24 euro per jaar.

Ons rekeningnummer voor contributies is NL21 RABO 0330 0441 17 (t.n.v. contributierekening PvdA). Een lid dat een beroep wil doen op verlaging van het
contributiebedrag wegens bijzondere omstandigheden dient hiertoe een verzoek te sturen aan [email protected].

2. Aanvullende contributie
Naast de algemene contributie kent de PvdA ook een aanvullende contributie. Deze is verplicht voor leden die een functie in het openbaar bestuur bekleden die direct of indirect voortvloeit uit het lidmaatschap van de partij (zie punt 4. voor een overzicht van de functionarissen).

Het door het Partijbestuur vastgestelde percentage van de aanvullende contributie is 6% van het bruto inkomen uit de betreffende functie minus de
vaste onkostenvergoeding, vakantiegeld en eventuele eindejaarsuitkering. Deze contributies worden door of namens het Partijbestuur geïnd en de
inkomsten hiervan worden verantwoord in de jaarrekening van de partij. De  bestemming van deze middelen is gedeeltelijk vastgelegd door het Partijbestuur: namelijk voor het voeren van campagne, voor het Centrum voor Lokaal Bestuur en voor opleidingen.

3. Specifieke contributies
De besturen van afdelingen en gewesten kunnen daarnaast specifieke contributies vaststellen voor leden die een functie in het openbaar bestuur
bekleden die direct of indirect voortvloeit uit het lidmaatschap van de afdeling of gewest (zie punt 4 voor een overzicht van de functionarissen).
De specifieke contributie wordt door of namens het betreffende bestuur geïnd en de inkomsten hiervan worden verantwoord in de jaarrekening van het
betreffende bestuur. De inkomsten uit specifieke contributies zijn bestemd voor het voeren van campagne, tenzij anders besloten door de ledenvergadering van de betreffende (gewestelijke) afdeling. De richtlijn van het Partijbestuur voor de specifieke contributie is bepaald op 3,5% van de bruto vergoeding (minus de vaste onkostenvergoeding).

4. Lijst met functies m.b.t. de aanvullende en specifieke contributie
De aanvullende contributie (6%) is van toepassing op de volgende functies:

• Raadslid
  • Statenlid
  • Wethouder
  • Gedeputeerde
  • Lid Algemeen Bestuur van het Waterschap
  • Lid Dagelijks Bestuur van het Waterschap
  • Stadsdeelcommissielid, Stadsdeelbestuurder en Stadsdeelvoorzitter
    (specifiek Amsterdam)
  • Wijkraadsleden en voorzitters van de wijkraad (specifiek Rotterdam)
  • Tweede Kamerlid*
  • Eerste Kamerlid*
  • Bewindspersoon*
  • Lid Fractie Europees Parlement*
  • Eurocommissaris*
  • Bezoldigd lid van het Partijbestuur*
  • Burgemeester**
  • Commissaris van de Koning**
  • Dijkgraaf**Specifieke contributie (3,5%) is van toepassing op de volgende functies:
  • Raadslid
  • Wethouder
  • Statenlid
  • Gedeputeerde
  • Lid Algemeen Bestuur van het Waterschap
  • Lid Dagelijks Bestuur van het Waterschap
  • Stadsdeelcommissielid, Stadsdeelbestuurder en Stadsdeelvoorzitter
    (specifiek Amsterdam)
  • Wijkraadsleden en voorzitters van de wijkraad (specifiek Rotterdam)*Voor Tweede Kamerleden, Eerste Kamerleden, bewindspersonen, leden van de Fractie in het Europees Parlement, Eurocommissarissen en bezoldigde leden van het Partijbestuur geldt dat zij 9,5% van het bruto politiek inkomen aan aanvullende contributie betalen. Zij betalen geen specifieke contributie.
    ** Voor burgemeesters, Commissarissen van de Koning en Dijkgraven geldt dat zij 5% aanvullende contributie en geen specifieke contributie betalen.

6. Niet naleving contributieverplichtingen
Indien een lid de contributie van 9 maandtermijnen of meer niet heeft voldaan, eindigt daarmee van rechtswege het lidmaatschap van het lid, zonder dat
daaraan voorafgaand enige sommatie of andersoortige berichtgeving van de PvdA vereist is. Wanneer voornoemde termijn van 9 maanden niet gehaald wordt maar een lid wel dusdanig ernstig verzaakt in het voldoen aan zijn contributieverplichtingen, is het bestuur bovendien bevoegd het lid uit te schrijven.

7. Inspanningen partijbureau
Het partijbureau herinnert leden tijdig aan het ontstaan van een contributieachterstand, ook om administratieve vergissingen uit te sluiten.
Dit zijn de achtereenvolgende stappen:

• Na een mislukte incasso wordt een e-mail gestuurd;
  • Na vier maanden achterstand wordt een brief gestuurd;
  • In de vijfde maand worden leden met een achterstand gebeld;
  • Bij zeven maanden achterstand wordt een tweede brief verstuurd én
    er gaat eveneens een bericht naar de afdeling.

8. Vrijstelling contributie
De afdrachtenregeling moet voor iedereen betaalbaar zijn. Partijgenoten met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum zijn vrijgesteld van aanvullende en specifieke contributie. Daarnaast is er ruimte voor maatwerk waarin er gekeken wordt naar de persoonlijke omstandigheden van partijgenoten die een verzoek indienen voor een volledige, gedeeltelijke of tijdelijke vrijstelling van contributie.

Het aanvragen van een (gedeeltelijke) vrijstelling van de contributieverplichting kan via [email protected].

9. Juridische basis contributieregeling
Met deze regeling wordt invulling gegeven aan de bevoegdheden van het Partijbestuur omtrent de vormgeving van de contributiebetaling en de
sanctionering hiervan, die als volgt zijn verankerd in de constitutionele documenten van de PvdA: Op grond van artikel 15 lid 1 van de Statuten van de PvdA (de ‘Statuten’) zijn de leden verplicht contributies te betalen overeenkomstig de reglementen, welke ingevolge artikel 21 lid 2 worden vastgesteld en gewijzigd door het congres van de PvdA.

Deel 1 van de Reglementen van de Partij van de Arbeid 2012 bepaalt vervolgens in artikel 1.25 lid 1 dat het Partijbestuur de tarieven en
inning van de contributies en donaties regelt. Dit artikel bepaalt tevens dat deze regeling openbaar dient te zijn en voldoende bekend moet
worden gemaakt, en dat de leden van de partij die het aangaat van deze regeling op de hoogte moeten worden gesteld.

Artikel 4 lid 6 sub c van de Statuten bepaalt tot slot dat het lidmaatschap van de PvdA eindigt wanneer een lid een contributieachterstand heeft laten ontstaan van een door het Partijbestuur als maximaal te rekenen periode.

10. ANBI
De PvdA is geregistreerd als ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) bij de belastingdienst. Dit houdt in dat de contributie van een lid als gift wordt
aangemerkt en onder bepaalde voorwaarden als aftrekpost kan worden opgevoerd bij de belastingaangifte. Ons RSIN of fiscaal nummer ANBI is 002563241.

Jaarlijks passen wij inflatiecorrectie toe op de contributie. Wanneer leden dit niet wensen kan dat aangegeven worden via [email protected]