Meer waardering voor pakketbezorgers

Door Barbara Kathmann op 25 november 2022 Delen

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: je pakketje komt niet aan, komt te laat aan, is verkeerd bezorgd, of de bezorger is al weg voordat jij de deur opendoet. Vooral op dagen als Black Friday, waar de kortingen je om de oren vliegen en je nog even een laatste bestelling plaatst, kan het zomaar eens gebeuren dat je pakketje op zich laat wachten.

Dit is vervelend. Maar er is een reden dat pakketbezorgers niet altijd zorgvuldig kunnen zijn. Veel pakketbezorgers werken namelijk via een constructie van schijnzelfstandigheid, wat ervoor zorgt dat ze betaald krijgen per bezorgd pakketje. Wil je als pakketbezorger dus rondkomen? Dan zorg je er maar voor dat je zoveel mogelijk pakketjes aflevert in zo weinig mogelijk tijd. En is er niemand thuis? Dan krijg je als bezorger geen geld.

Bezorgers moeten vaak tussen de 200 en 300 pakketjes per dag bezorgen. En dat is nóg erger op dagen als Black Friday.

Daarom moeten bezorgers vaak tussen de 200 en 300 pakketjes per dag (!) bezorgen. Dat betekent elke drie minuten stoppen om op een deurbel te drukken, om vervolgens weer door te moeten racen naar de volgende deur. Bezorgers hebben soms niet eens tijd over om te eten of naar de wc te gaan. Sommige bezorgers hebben zelfs een fles in de auto om daar hun behoefte in te doen.

De bezorgers werken elke dag keihard om hun targets te halen, terwijl bezorgdiensten als PostNL en DHL er met de winst vandoor gaan of deze gebruiken om hun aandeelhouders te spekken. Dat moet écht klaar zijn.

Grote bezorgdiensten zijn verantwoordelijk voor de werkomstandigheden van pakketbezorgers. Zij moeten ervoor zorgen dat ze een fatsoenlijk loon krijgen en meer tijd om rustig en zorgvuldig hun werk te doen. Daar hebben we allemaal profijt van.

Over een fatsoenlijk loon gesproken: zaterdag 26 november organiseert FNV een manifestatie: #NLverdientbeter. Miljoenen mensen maken zich namelijk zorgen over het einde van de maand, de dure boodschappen en de hoge energierekeningen. Want onze inkomens blijven achter! Dat moet anders. Uiteraard zijn wij daar als PvdA ook bij. Wil je meedoen? Meld je dan hier aan. Wij zorgen voor foamborden en PvdA-jassen!