Door Habtamu de Hoop op 19 mei 2022 Delen
Elke tien minuten rijdt er een trein naar Rotterdam, om de vijf minuten een metro naar het centrum en er is bijna overal wel een bushalte op loopafstand. Inwoners van Amsterdam die het ook kunnen betalen, hebben het getroffen met hun openbaar vervoer. Maar dat geldt helaas niet voor iedereen in Nederland.
Steeds vaker krijg ik berichten van mensen die zich afgesloten voelen van de samenleving, omdat hun busverbinding is wegbezuinigd of omdat ze een treinkaartje niet meer kunnen betalen. Een bezoek aan het ziekenhuis, de bibliotheek of aan familie wordt hun steeds moeilijker gemaakt. Het is tijd voor actie en daarom kom ik met een plan. Want als het aan de PvdA ligt, wordt openbaar vervoer een basisrecht voor iedereen - ongeacht of je in de randstad of in de regio woont.
Als het aan de PvdA ligt, wordt openbaar vervoer een basisrecht voor iedereen.
Heel mijn leven woon ik in het Friese Wommels, wat mij betreft het mooiste dorp van Nederland. Ik voel me er thuis: kom al jaren bij dezelfde stamkroeg, ben actief bij de lokale kaatsvereniging en ken de meeste dorpsgenoten bij naam. Maar ik zie ook steeds meer mensen uit mijn omgeving vertrekken. Basisvoorzieningen als onderwijs, medische zorg en winkels komen steeds meer op afstand te staan. En met de toenemende bezuinigingen op het openbaar vervoer wordt dat een steeds groter probleem. Als scholier moest ik al veertig minuten fietsen naar mijn middelbare school. De twee bushaltes die er nog wél waren, zijn inmiddels opgedoekt.
Even geleden opende de PvdA een meldpunt voor mensen die problemen ondervinden met het openbaar vervoer. Al snel stroomde de mailbox vol en het bevestigde voor mij hoe groot het probleem is. De verhalen varieerden van iemand die geen mantelzorg kan verlenen aan haar zieke moeder, omdat ze simpelweg het geld niet heeft voor de dure treinkaartjes. Tot iemand met een beperking, die bewust verhuisde naar een woning naast een bushalte, maar die halte vervolgens cru wegbezuinigd zag worden. Ik ging op bezoek bij een basisschool die geen stagiaires kan vinden, omdat de reistijd te lang is voor de pabostudenten. En ik ontmoette de zestienjarige Berber, die bij het schaatsen haar kruisband afscheurde en nu door het ontbreken van goede busverbindingen haar vriendinnen niet meer kan bezoeken.
De plek waar je woont of de dikte van je portemonnee mag nooit een belemmering zijn om deel te kunnen nemen aan het maatschappelijke leven.
De plek waar je woont of de dikte van je portemonnee mag nooit een belemmering zijn om deel te kunnen nemen aan het maatschappelijke leven. De trein, bus en buurtbus zorgen letterlijk voor verbinding en daarom is het een taak van de overheid om dit te faciliteren. Want lang niet iedereen heeft een rijbewijs of auto tot zijn beschikking. Daarom pleit ik voor een landelijke ondergrens, zodat iedereen in Nederland met het openbaar vervoer naar bijvoorbeeld het werk, school of het ziekenhuis kan reizen. We willen dat er geïnvesteerd wordt, in plaats van bezuinigd. We kiezen niet voor openbaar vervoer op basis van kille winstcijfers en reizigersaantallen, maar voor de mensen en verhalen achter die cijfers. En dat kan ook, door de juiste investeringen te maken en openbaar vervoer op een slimmere manier te regelen.
Nederland heeft het duurste openbaar vervoer in Europa en dat maakt reizen voor veel mensen onbetaalbaar. De PvdA wil daarom mensen met een laag inkomen korting geven op hun kaartje of reizen in sommige gevallen zelfs gratis maken. De bus en de trein mogen niet een luxevoorziening worden voor mensen met een goed inkomen.
Zorgeloos wonen kan alleen met goed openbaar vervoer voor iedereen.
Want of het nou Wommels of Wageningen is. Riethoven of Rotterdam. Je moet kunnen wonen op de plek waar jij je thuis voelt, zonder je zorgen te hoeven maken of je je boodschappen nog wel kan doen of het ziekenhuis wel kan bereiken. Dat zorgeloos wonen kan alleen met goed openbaar vervoer voor iedereen.