Over ‘Klassen’ en kansenongelijkheid

Over ‘Klassen’ en kansenongelijkheid

Door Lodewijk Asscher op 11 december 2020 Delen  

Het is een van de meest aangrijpende documentaires die ik dit jaar hebt gezien. ‘Klassen’ van Sarah Sylbing en Ester Gould, over de klassenmaatschappij die we zijn geworden.

Over de strijd voor kansengelijkheid in Nederland. Over de 11-jarige Anyssa, die zich slecht kan concentreren op school nadat haar oom is neergestoken. En over Yunuscan die in z’n eentje achter de computer probeert zijn taalachterstand weg te werken, omdat bij hem thuis geen Nederlands wordt gesproken.

De documentaire laat pijnlijk zien wat kansenongelijkheid in de praktijk betekent. Ondanks de gepassioneerde inzet van de leraren voor de klas, staan Yunuscan en Anyssa op een achterstand. Niet vanwege hun talenten, maar door waar ze vandaan komen. Wijk, afkomst, inkomen en opleiding van je ouders zijn steeds vaker bepalend voor de toekomst van kinderen. En dat wordt erger. Het is hoognodig dat we hier snel in de Tweede Kamer verder met elkaar over spreken.

‘De kansenongelijkheid tussen kinderen neemt toe’

We zien de afgelopen jaren dat steeds meer Nederlandse kinderen op achterstand staan. Een op de vier leerlingen heeft inmiddels zo veel moeite met lezen dat ze slecht kunnen meedoen in de samenleving. Op school, maar ook later als ze een baan zoeken. De kansenongelijkheid tussen kinderen neemt toe. In vergelijking met landen om ons heen wordt minder geld uitgegeven aan de leerlingen in het basisonderwijs. En – mede als een gevolg daarvan – is er een gigantisch tekort aan leraren.

Dat moet anders. Meer collega’s, meer ondersteuning voor kinderen die wat extra hulp nodig hebben, een prettig schoolgebouw met frisse lucht, het klinkt heel gewoon maar het moet wel geregeld worden.

‘Wij willen rondetafelgesprek over kansenongelijkheid in het onderwijs.’

Wij willen daarom de documentairemakers, betrokken leerkrachten en deskundigen uitnodigen in de Tweede Kamer voor een rondetafelgesprek over kansenongelijkheid in het onderwijs. Zodat zij kunnen vertellen wat ze zij meemaken en wat er anders en beter moet. Zo snel mogelijk, want de toekomst van onze kinderen wordt elke dag opnieuw bepaald.

Delen:

Word lid van onze partij

Samen maken we
onze idealen waar

Ja, tijd voor actie!